Teşrik tekbirleri ne zaman getirilir?
‘Teşrik’ sözlükte; etleri dilimleyip güneş altında bırakmak demektir. Bayramdan sonraki üç gün, kurban etlerini dilimleyerek güneşe sermek, eskiden adet olmuş, bu sebeple bu günlere ‘teşrik’ adı verilmiştir.Hanefi mezhebinde esas olan görüşe göre, erkek ve kadınlara, kurban bayramında namazlardan sonra, teşrik tekbirlerini bir kere getirmek vaciptir. Eğer bir kereden fazla tekbir getirilirse, bu fazilet olur. Tekbir cemaatle de yalnız, başına da eda edilebilir. Erkekler tekbiri açıktan (yüksek sesle) getirirler. Kadınlar ise tekbiri gizlice (kendi duyacakları kadar bir sesle) getirir. Vitir namazı ve bayram namazları sonunda tekbir getirilmez.İmam-ı Azam'a göre, teşrik tekbirlerinin süresi; Arefe günü sabah vaktinden, bayram(ın birinci) günü ikindi vaktine kadardır. Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ise teşrik günlerinin sonuncu günü (bayramın üçüncü günü) ikindi namazına kadar devam eder. Fetva, bu iki imamın görüşüne göredir. Buna göre, yirmi üç vakit tekbir getirilir. Yalnız olarak, seferi olarak yahut imamla birlikte farz namaz kılan herkes için farzların peşinden tekbir getirmek vaciptir. Çünkü tekbirler namazlara bağlıdır. İmam tekbiri terk etse bile, cemaat tekbiri terk etmeyip getirir. (Durrü'l-Muhtar; 1/784, Fethu'l-Kadir; 1/430)Şafii mezhebine göre, teşrik tekbirlerini getirmek sünnettir. Hacılar bayramın birinci günü öğle namazından itibaren tekbir almaya başlarlar ve bayramın son günü sabah namazında buna son verirler. En zahir (meşhur) kavle göre, hacıların dışındakiler de hacılar gibi namazlardan sonra tekbir alırlar. Bir görüşe göre, Arefe gününün sabahından teşrik günlerinin son gününün ikindisine kadar teşrik tekbirleri getirmek sünnettir. Zaten (Şafii) uygulaması da buna göredir. Yaygın görüşe göre, bu günlerde kaza namazları için de, farz namazları için de, nafileler ve tahiyyetü'l-mescid gibi bir sebebe bağlı olan namazlar için de tekbir getirilir. Çünkü tekbir vaktin bir şiarıdır. İki bayramda da evlerde, yollarda, çarşılarda, mescidlerde ve sokaklarda yüksek sesle tekbir getirmek sünnettir. (Muğni'l-Muhtac; 1/314, el-Mecmû; 5/34)Hanefi mezhebine göre, tekbirin lafzı ikişer ikişer olmak üzere şöyledir: "Allahu ekber, Allahu ekber, Lâ ilahe illallahu vallahu ekber, Allahu ekber ve lillahi'l-hamd" Şafii mezhebine göre, teşrik tekbirlerinin sözleri hafif bir değişiklikle şöyledir: "Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber, Lâ ilahe illallahu vallahu ekber, Allahu ekber ve lillahi'l-hamd"Yine Şafii mezhebine göre, üçüncü tekbirden sonra: "Allahu ekber kebîra, vel hamdu lillahi kesîra ve subhanallahi bukraten ve esila" sözlerini de ilave etmek müstehaptır.
‘Teşrik’ sözlükte; etleri dilimleyip güneş altında bırakmak demektir. Bayramdan sonraki üç gün, kurban etlerini dilimleyerek güneşe sermek, eskiden adet olmuş, bu sebeple bu günlere ‘teşrik’ adı verilmiştir.Hanefi mezhebinde esas olan görüşe göre, erkek ve kadınlara, kurban bayramında namazlardan sonra, teşrik tekbirlerini bir kere getirmek vaciptir. Eğer bir kereden fazla tekbir getirilirse, bu fazilet olur. Tekbir cemaatle de yalnız, başına da eda edilebilir. Erkekler tekbiri açıktan (yüksek sesle) getirirler. Kadınlar ise tekbiri gizlice (kendi duyacakları kadar bir sesle) getirir. Vitir namazı ve bayram namazları sonunda tekbir getirilmez.İmam-ı Azam'a göre, teşrik tekbirlerinin süresi; Arefe günü sabah vaktinden, bayram(ın birinci) günü ikindi vaktine kadardır. Ebu Yusuf ve İmam Muhammed'e göre ise teşrik günlerinin sonuncu günü (bayramın üçüncü günü) ikindi namazına kadar devam eder. Fetva, bu iki imamın görüşüne göredir. Buna göre, yirmi üç vakit tekbir getirilir. Yalnız olarak, seferi olarak yahut imamla birlikte farz namaz kılan herkes için farzların peşinden tekbir getirmek vaciptir. Çünkü tekbirler namazlara bağlıdır. İmam tekbiri terk etse bile, cemaat tekbiri terk etmeyip getirir. (Durrü'l-Muhtar; 1/784, Fethu'l-Kadir; 1/430)Şafii mezhebine göre, teşrik tekbirlerini getirmek sünnettir. Hacılar bayramın birinci günü öğle namazından itibaren tekbir almaya başlarlar ve bayramın son günü sabah namazında buna son verirler. En zahir (meşhur) kavle göre, hacıların dışındakiler de hacılar gibi namazlardan sonra tekbir alırlar. Bir görüşe göre, Arefe gününün sabahından teşrik günlerinin son gününün ikindisine kadar teşrik tekbirleri getirmek sünnettir. Zaten (Şafii) uygulaması da buna göredir. Yaygın görüşe göre, bu günlerde kaza namazları için de, farz namazları için de, nafileler ve tahiyyetü'l-mescid gibi bir sebebe bağlı olan namazlar için de tekbir getirilir. Çünkü tekbir vaktin bir şiarıdır. İki bayramda da evlerde, yollarda, çarşılarda, mescidlerde ve sokaklarda yüksek sesle tekbir getirmek sünnettir. (Muğni'l-Muhtac; 1/314, el-Mecmû; 5/34)Hanefi mezhebine göre, tekbirin lafzı ikişer ikişer olmak üzere şöyledir: "Allahu ekber, Allahu ekber, Lâ ilahe illallahu vallahu ekber, Allahu ekber ve lillahi'l-hamd" Şafii mezhebine göre, teşrik tekbirlerinin sözleri hafif bir değişiklikle şöyledir: "Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber, Lâ ilahe illallahu vallahu ekber, Allahu ekber ve lillahi'l-hamd"Yine Şafii mezhebine göre, üçüncü tekbirden sonra: "Allahu ekber kebîra, vel hamdu lillahi kesîra ve subhanallahi bukraten ve esila" sözlerini de ilave etmek müstehaptır.