Yorum: #1
04-04-2010, 23:10
PORSCHE Cayenne S aracın genel özellikleri :
Genel Bilgiler
Alman süper spor otomobil üreticisi Porsche'nin SUV sınıfındaki ilk modeli olan Cayenne, Eylül 2002'de Paris Otomobil Fuarı'nda tanıtıldı. 55 yılda 1 milyondan fazla otomobil satan Porsche'nin Weissach'taki Ar-Ge merkezinde geliştirdiği otomobil, Leipzig'de bu model için özel olarak kurulan fabrikada üretiliyor. S ve Turbo olmak üzere iki versiyonu bulunan Cayenne'in her iki vesiyonunda da 4.5 litrelik V8 motor kullanılıyor. S versiyonunda atmosferik beslemeyle 340 HP üreten motor, Turbo'da aşırı beslemeyle 450 HP üretiyor. Şimdilik sadece 6 ileri vitesli tiptronik şanzımanla üretilen otomobilin her iki versiyonu da ülkemize ithal ediliyor. Aracın sadece Cayenne adıyla anılan ve 3.2 V6 motorlu baz versiyonunun üretimiyse yıl sonunda başlayacak.
Karoser, iç mekan
Teknolojik açıdan kardeşi Touaregle benzer karoser hatlarına sahip olan Cayenne, Porsche'nin 911 ve Boxster’ının ardından üçüncü ürün serisi. Firmanın ilk SUV'u Porsche için şaşırtıcı birer unsur olan arka kapılara sahip karoser hatlarıyla Touareg'le benzerlikler gösterse de en başta farlar olmak üzere birçok tipik Porsche özelliğine sahip. Burun yanında dev hava girişleriyle dikkat çeken otomobilin pek zarif değilse de güçlü göründüğü kesin. Bu durum Cayenne'in iç mekanında da sürüyor. Bir Porsche modelinde ilk kez devir göstergesinin, gösterge tablosunun ortasında olmadığı göze çarparken, direksiyon simidinden kokpitin solundaki kontağa kadar birçok bölümde karakteristik Porsche unsurları fark ediliyor. Gösterge tablosunda ortadaki boşlukta silecek kolunun ucundaki düğmeyle modlarına ulaşılabilen büyük yol bilgisayarı ekranı yer alıyor. Ama örneğin kokpitte kullanılan plastik kalitesi beklendiği kadar yüksek hissi vermiyor. Kabin içindeki kimi plastik unsurların monlajındaki özensizlikler sürüş sırasında beklenmedik tıkırtılara yol açıyor. Ama kokpitte bütün kumandaların yerli yerinde olduğunu belirtmek gerek. Cayenne'de sürüşü doğrudan etkileyen üç temel unsur, süspansiyon sertlik ayarı, araç yükseklik ayarı ve çekiş modu vites kolunun arkasında konumlandırılmış. Kumandaların fonksiyonları düğme üzerindeki senbollerin yanı sıra yol bilgisayarı ekranından da izlenebiliyor. Park destek sistemi göstergeleri, Mercedes modellerindeki gibi, önde kokpitin üzerinde, arkadaysa iç aynadan izlenebilecek şekilde tavanda. Porsche için arka kapılar gibi ilk olan kavramlardan biri de hiç şüphesiz dev bagaj hacmi. Arka koltuk sırası kullanımdayken 540 litre hacim sunan bagaj, asimetrik katlanma imkanı da tanıyan koltuk sırtlıklarının yatırılmasıyla 1770 litrelik hacim sunabiliyor, Bu değerler SUV'lar arasında ortalamalardaysa da bir Porsche için inanılmaz.
Motor, perfomans
Caycnne'in dev kaputunun altında gerçek bir güç santrali yer alıyor. Silindir sırası başına üstten çift cksantrikli ve 32 supaplı olan atmosferik beslemeli V8 motor gücünü keyifli bir kükremeylc belli ediyor. Ülkemizdeki yakıt kalitesinin etkisiyle tıpkı Mercedes ve BMW modellerindeki gibi beklentilerimizin gerisinde performans değerleri sergilese de 2,33 tonluk ve dört tekerlekten çekişli bir araç için başarılı bir çeviklik gösterdi. Doğrusunu söylemek gerekirse kullanımda aracın ağırlığı hiç akla gelmiyor. Çünkü 4.5 litrelik motor otomobilde asla hantallık hissi yaşatmıyor. Devir bandında güç ve torkun dağılımı sürüş zevkini olağanüstü arttırıyor. Ancak yüksek ağırlığın üst hızlarda hızlanmalardaki keyfi ve kıvraklığı yaşatmadığı seziliyor. Porsche ruhuna uygun sportif kullanım özellikleri sayesinde otoyollarda keyifli sürüşler sağlayan Cayenne, arazi koşullarında da kendini evinde hissediyor. Sportif asfalt lastikleriyle bile hafif arazi koşullarında sorunsuz ilerleme imkanı sağlayan otomobil, şartlar ağırlaştığında arazi sanzımanı kullanımı için vites konsolıındaki düğmeyle Low moduna geçirilebiliyor. Düğmeye bir kez daha basıldığında ön diferansiyel kilitleniyor. Havalı süspansiyon sayesinde yüksekliği 26 mm arttırılabilen otomobil, zorlu engebelerde şaşırtıcı performans gösterebiliyor. Test süresince 100 km’de 18.6 litre yakıt tüketen Cayenne, bu disiplinde de rakiplerinin gerisinde kalmıyor (!). Yakıt deposu 100 litre olan otomobil bu ortalamayla 53 km'lik menzile ulaşabiliyor.
Kullanım, konfor
Önde çift çapraz sevk çubuklu arkadaysa çok noktadan bağlantılı olan süspansiyon Cayenne'e tipik spor otomobil sürüş özellikleri kazandıryor. Havalı süspansiyonla birlikte PASM (Porsche Active Suspension Management - aktif süspansiyon kontrolü) değişken sertlik ayarı sunan otomobil, sürüş tarzı ve yol koşularına bağlı olarak kullanım şartlarındaki anlık değişimlere hızla uyum gösterebiliyor. Sistem bunu 5 ivme sensörünün bilgilerini değerlendirerek gerçekleştirirken, karoser salınımlarını minimuma indiriyor. Cayenne'in sunduğu viraj hakimiyeti tek kelimeyle mükemmel. Otomobilin motor gücü ve torku dört tekerleğe PTM (Porsche Traction Management) adlı gelişmiş sistemle aktarılıyor, Normal kullanımda gücün yüzde 62'sini arka, yüzde 32'sini ön tekerleklere gönderen sistem, şartlar zorlamaya başlayıp herhengi bir aksta çekiş kaybı oluştuğunda gücü diğer akslara paylastırıyor Bu müdahale sırasında güç dağılımı belirlenirken, hız, yanal ivmelenme, direksiyon açısı ve gaz pedalının o anki konumu belirleyici oluyor. Otomobilin dengesinden sorumlu olan PSiM (Porsche Stability Management) sistemi, PTM'le sürekli etkileşim halinde çalışıyor. Acil bir durum oluştuğunda PSM aracın tüm diferansiyel kilitlerini devreye sokarken, gerekli tekerleklere bağımsız fren de yaptırabiliyor, PTM'in en önemli yararlarından biri de dik eğim inişlerinde gaz ya da fren pedalına basmaya hiç gerek bırakmadan iniş sağlayabilmesi. Sistem devredeyken çok düşük hızlarla güvenilir inişler yapmam mümkün oluyor. Yaklaşma açışı 32 derece olan Cayenne'in uzaklaşma açısıysa 27 derece. Bu değerlerle araç arazi koşullarında bir dağ keçisi çevikliğiyle ilerleyebiliyor. Sürücünün tek yapması gereken teknolojinin keyfini çıkartırken gaz pedalını hassas kullanmak Cayenne'in önde 35, arkada 33 mm çapındaki hava kanallı diskler kullanılan ABS destekli fren sistemi, sürüsırasında sunduğu güvenliği frenaj da taşımayı biliyor, 2245 kg'lık otomobil 100 km/s hızdan 39 metrede durabiliyor.
Genel Bilgiler
Alman süper spor otomobil üreticisi Porsche'nin SUV sınıfındaki ilk modeli olan Cayenne, Eylül 2002'de Paris Otomobil Fuarı'nda tanıtıldı. 55 yılda 1 milyondan fazla otomobil satan Porsche'nin Weissach'taki Ar-Ge merkezinde geliştirdiği otomobil, Leipzig'de bu model için özel olarak kurulan fabrikada üretiliyor. S ve Turbo olmak üzere iki versiyonu bulunan Cayenne'in her iki vesiyonunda da 4.5 litrelik V8 motor kullanılıyor. S versiyonunda atmosferik beslemeyle 340 HP üreten motor, Turbo'da aşırı beslemeyle 450 HP üretiyor. Şimdilik sadece 6 ileri vitesli tiptronik şanzımanla üretilen otomobilin her iki versiyonu da ülkemize ithal ediliyor. Aracın sadece Cayenne adıyla anılan ve 3.2 V6 motorlu baz versiyonunun üretimiyse yıl sonunda başlayacak.
Karoser, iç mekan
Teknolojik açıdan kardeşi Touaregle benzer karoser hatlarına sahip olan Cayenne, Porsche'nin 911 ve Boxster’ının ardından üçüncü ürün serisi. Firmanın ilk SUV'u Porsche için şaşırtıcı birer unsur olan arka kapılara sahip karoser hatlarıyla Touareg'le benzerlikler gösterse de en başta farlar olmak üzere birçok tipik Porsche özelliğine sahip. Burun yanında dev hava girişleriyle dikkat çeken otomobilin pek zarif değilse de güçlü göründüğü kesin. Bu durum Cayenne'in iç mekanında da sürüyor. Bir Porsche modelinde ilk kez devir göstergesinin, gösterge tablosunun ortasında olmadığı göze çarparken, direksiyon simidinden kokpitin solundaki kontağa kadar birçok bölümde karakteristik Porsche unsurları fark ediliyor. Gösterge tablosunda ortadaki boşlukta silecek kolunun ucundaki düğmeyle modlarına ulaşılabilen büyük yol bilgisayarı ekranı yer alıyor. Ama örneğin kokpitte kullanılan plastik kalitesi beklendiği kadar yüksek hissi vermiyor. Kabin içindeki kimi plastik unsurların monlajındaki özensizlikler sürüş sırasında beklenmedik tıkırtılara yol açıyor. Ama kokpitte bütün kumandaların yerli yerinde olduğunu belirtmek gerek. Cayenne'de sürüşü doğrudan etkileyen üç temel unsur, süspansiyon sertlik ayarı, araç yükseklik ayarı ve çekiş modu vites kolunun arkasında konumlandırılmış. Kumandaların fonksiyonları düğme üzerindeki senbollerin yanı sıra yol bilgisayarı ekranından da izlenebiliyor. Park destek sistemi göstergeleri, Mercedes modellerindeki gibi, önde kokpitin üzerinde, arkadaysa iç aynadan izlenebilecek şekilde tavanda. Porsche için arka kapılar gibi ilk olan kavramlardan biri de hiç şüphesiz dev bagaj hacmi. Arka koltuk sırası kullanımdayken 540 litre hacim sunan bagaj, asimetrik katlanma imkanı da tanıyan koltuk sırtlıklarının yatırılmasıyla 1770 litrelik hacim sunabiliyor, Bu değerler SUV'lar arasında ortalamalardaysa da bir Porsche için inanılmaz.
Motor, perfomans
Caycnne'in dev kaputunun altında gerçek bir güç santrali yer alıyor. Silindir sırası başına üstten çift cksantrikli ve 32 supaplı olan atmosferik beslemeli V8 motor gücünü keyifli bir kükremeylc belli ediyor. Ülkemizdeki yakıt kalitesinin etkisiyle tıpkı Mercedes ve BMW modellerindeki gibi beklentilerimizin gerisinde performans değerleri sergilese de 2,33 tonluk ve dört tekerlekten çekişli bir araç için başarılı bir çeviklik gösterdi. Doğrusunu söylemek gerekirse kullanımda aracın ağırlığı hiç akla gelmiyor. Çünkü 4.5 litrelik motor otomobilde asla hantallık hissi yaşatmıyor. Devir bandında güç ve torkun dağılımı sürüş zevkini olağanüstü arttırıyor. Ancak yüksek ağırlığın üst hızlarda hızlanmalardaki keyfi ve kıvraklığı yaşatmadığı seziliyor. Porsche ruhuna uygun sportif kullanım özellikleri sayesinde otoyollarda keyifli sürüşler sağlayan Cayenne, arazi koşullarında da kendini evinde hissediyor. Sportif asfalt lastikleriyle bile hafif arazi koşullarında sorunsuz ilerleme imkanı sağlayan otomobil, şartlar ağırlaştığında arazi sanzımanı kullanımı için vites konsolıındaki düğmeyle Low moduna geçirilebiliyor. Düğmeye bir kez daha basıldığında ön diferansiyel kilitleniyor. Havalı süspansiyon sayesinde yüksekliği 26 mm arttırılabilen otomobil, zorlu engebelerde şaşırtıcı performans gösterebiliyor. Test süresince 100 km’de 18.6 litre yakıt tüketen Cayenne, bu disiplinde de rakiplerinin gerisinde kalmıyor (!). Yakıt deposu 100 litre olan otomobil bu ortalamayla 53 km'lik menzile ulaşabiliyor.
Kullanım, konfor
Önde çift çapraz sevk çubuklu arkadaysa çok noktadan bağlantılı olan süspansiyon Cayenne'e tipik spor otomobil sürüş özellikleri kazandıryor. Havalı süspansiyonla birlikte PASM (Porsche Active Suspension Management - aktif süspansiyon kontrolü) değişken sertlik ayarı sunan otomobil, sürüş tarzı ve yol koşularına bağlı olarak kullanım şartlarındaki anlık değişimlere hızla uyum gösterebiliyor. Sistem bunu 5 ivme sensörünün bilgilerini değerlendirerek gerçekleştirirken, karoser salınımlarını minimuma indiriyor. Cayenne'in sunduğu viraj hakimiyeti tek kelimeyle mükemmel. Otomobilin motor gücü ve torku dört tekerleğe PTM (Porsche Traction Management) adlı gelişmiş sistemle aktarılıyor, Normal kullanımda gücün yüzde 62'sini arka, yüzde 32'sini ön tekerleklere gönderen sistem, şartlar zorlamaya başlayıp herhengi bir aksta çekiş kaybı oluştuğunda gücü diğer akslara paylastırıyor Bu müdahale sırasında güç dağılımı belirlenirken, hız, yanal ivmelenme, direksiyon açısı ve gaz pedalının o anki konumu belirleyici oluyor. Otomobilin dengesinden sorumlu olan PSiM (Porsche Stability Management) sistemi, PTM'le sürekli etkileşim halinde çalışıyor. Acil bir durum oluştuğunda PSM aracın tüm diferansiyel kilitlerini devreye sokarken, gerekli tekerleklere bağımsız fren de yaptırabiliyor, PTM'in en önemli yararlarından biri de dik eğim inişlerinde gaz ya da fren pedalına basmaya hiç gerek bırakmadan iniş sağlayabilmesi. Sistem devredeyken çok düşük hızlarla güvenilir inişler yapmam mümkün oluyor. Yaklaşma açışı 32 derece olan Cayenne'in uzaklaşma açısıysa 27 derece. Bu değerlerle araç arazi koşullarında bir dağ keçisi çevikliğiyle ilerleyebiliyor. Sürücünün tek yapması gereken teknolojinin keyfini çıkartırken gaz pedalını hassas kullanmak Cayenne'in önde 35, arkada 33 mm çapındaki hava kanallı diskler kullanılan ABS destekli fren sistemi, sürüsırasında sunduğu güvenliği frenaj da taşımayı biliyor, 2245 kg'lık otomobil 100 km/s hızdan 39 metrede durabiliyor.
KIRIK LİNK İÇİN : haylaz_murat_000@hotmail.com